Mat och matlagning

I köket arbetar Alma.

Under åren har vi utvecklat mat tänket och influeras av de råd och rön som gäller.

Socker har vi alltid varit restriktiva med och idag väljer vi ofta fullkorns varianter av pasta och ris.

Bulgur, couscous, vete, havre mm använder vi som komplement till den tradiotionella pastan och riset. Potatis serverar vi också våra barn.

Vi lagar all maten från grunden och använder gärna fonder utan smakförstärkare, ren grädde och färska kryddor. Inte några onödiga tillsatser! Vegetariska rätter serverar vi varje vecka och vi väljer svenskt kött framför importerat. Vegetariska varianter eller fisk istället för kött i tex lasagnen.

Hemgjorda hamburgare med nybakt bröd grillat på grillen är inte något ovanligt för våra barn. Inte heller favoriten broccolisoppa eller grillspett. Våra barn ÄLSKAR mat och lär sig att uppskatta olika smaker.