Pedagogiken

De fyra hörnstenar som genomsyrar vår verksamhet är Djur, Natur, Kultur och Vetenskap.

Vårt förhållningssätt mot barnen är att de skall få möjlighet att lära sig att lära sig själva. De får tid på sig att klä sig själva. De får ta mat själva och sitta ensamma vid små bord när de visat sig mogna att ta det ansvaret.

Vi uppmuntrar dem att hjälpa varandra i olika situationer så att de blir mer självgående och inte behöver vänta på att en fröken skall hjälpa i alla situationer.

Vi är UTE! Så mycket det går. Barn och vuxna blir mer sällan sjuka om de slipper sitta inne hela dagarna. Vi går ut i skogen med de större barnen nästan varje dag. Detta gör att vi måste arbeta mycket aktivt med barnen för att hålla dem samlade i en grupp. Detta i sin tur leder till en sammansvetsad grupp som är vana att leka och uppleva saker tillsammans.

För att ge barnen en kvalitativ inomhus miljö använder vi oss av ett Montessori tänk. På hyllor som barnen når finns det olika material att arbeta med. Konstruktionsmaterial som lego, "ploppar", mekano, pluss pluss, play dooh osv.

Barnen får bestämma vad de vill göra och sedan hämta materialet och sätta sig vid ett bord och arbeta. När man är klar ställer man tillbaks materialet och gör något annat.

Det finns pussel, olika spel som memory och tre i rad. Bondgård med djuren, köket som blir en restaurang, filtar att bygga koja med, olika pennor och målarfärger, saxar och papper samt massa olika material att pyssla med. Utklädningskläder, pärlor, läshörna osv. Vi anpassar miljön efter vad barnen behöver just nu. Ibland är det att öva in arbetssättet som är det viktiga. Då plockar vi bort mycket av allt material och har det rent. Då blir det lättare för barnen att välja och ställa tillbaks. Sedan kan vi utöka och även byta ut material så att det känns nytt och spännande.

Under vår-sommar-höst håller vi oss mycket ute och då tar vi med oss sakerna ut och skapar mycket mer fritt. Det finns mer utrymme utomhus! I en korg kan man få med mycket bra att ha saker ut i skogen. En rulle med snöre blir bra när man skall göra ett halsband av den fina stenen eller fjäldern man hittade. Vattenfärger är lätta att ta fram när man vill måla av blomman man tittar på. Eller när man hittar en trist trädstam som behöver piffas upp... i naturen finns det hela tiden saker att skapa och upptäcka!!